Dying Light je další akční hra na
téma zombie apokalypsy od polských herních developerů Techland.
Ti už mají za sebou tituly Dead Island a pokračování Dead Island
Riptide a původně mělo být Dying Light dalším pokračováním této
série. Nicméně se z toho stala samostatná hra, sice variace na
dané téma, ale řekl bych že opravdu mělo smysl to udělat tímto
způsobem.
Abych ten příběh hodně zjedondušil,
na tropickém ostrově Harran se vyskytne zombie nákaza, všechno
tam jde do háje a z Ameriky tam pošlou jakousi agenturu aby to
monitorovala a sbírala vzorky. Posléze tam pošlou speciální
komando, jehož členem je Kyle Crane za kterého se hraje, aby tam
pobrali výsledky místních vědců a zmocnili se dalších dat
která jsou momentálně v držení šéfa místních vzbouřenců.
(pohled na staré město na ostrovu Harran)
Kyle Crane to nemá jednoduché,
přistane a je hned pokousán, naštěstí je zachráněn takovou
místní domobranou která se usídlila v nedokončené stavbě
jednoho místního věžáku, říkají tomu Věž, „The Tower“.
S infekcí se potýká po celou dobu hry a mimo jiné se stále
pokouší sehnat pro sebe a pro ostatní léky které do značné
míry potlačují infekci zombie viru. Crane řeší různé problémy
přeživších, navíc má pokyny z agentury které mu nesedí a tak
začne dělat věci po svém. A především se snaží přežít,
což se snadno řekne a hůře ve skutečnosti udělá, všude je
ohromná spousta zombíků, Crane zatím nemá potřebné vybavení
ani dovednosti, takže dělá co může.
(pokus dát pozorovacím letadlům signál že na ostrově stále přežili lidé)
Od místních se dozví že
zombíci jsou přes den pomalí a neumějí moc šplhat, takže je ve
většině případů lepší jim utéct než s nimi přímo bojovat.
A takovou shodou okolností je šéf přeživších učitel školy
parkouru a Crane je voják s dobrou fyzičkou, takže se velice
rychle naučí běhat, skákat přes překážky a šplhat po
střechách. V tom je tahle hra opravdu jedinečná, protože lézt
se dá opravdu takřka všude. A musíte si dávat pozor na stmívání
a noc (odtud název Dying Light), protože v noci jsou zombíci o
hodně rychlejší a agresivnější a především jsou tu všelijaké
další nebezpečné potvory které přes den nevylézají.
(zombíci na náměstí)
Větší část hry máte k dispozici jen ruční
zbraně, všelijaké předělané mačety, pálky, trubky, meče.
Zbraně se vyrábí a všelijak modifikují, stejně jako v Dead
Island. Jsou tu opět všelijaké šílenosti s elektrickým proudem,
přídavným plamenometem atd. Trochu mi chybí moje oblíbená zbraň
z Dead Island, baseballová pálka s přidělanou cirkulárkou, ale
člověk zkrátka nemůže mít všechno. Zbraně se časem poškodí,
stejně jako v Dead Island, tam se ovšem zbraň dala v dílně
vždycky opravit a měla v podstatě nekonečnou životnost. V Dying
Light se zbraň také poškodí, hráč si ji čas od času může
sám opravit, nicméně životnost je omezená a ta zbraň se zkrátka
časem zničí a můžete ji tak akorát vyhodit nebo rozebrat že z
ní zůstane kus šrotu. Naštěstí zbraně se jednak dají koupit u
obchodníků a především se dají nalézt všude možně, opravdu
tu o ně není žádná nouze. Až postupem času se objeví i
střelné zbraně. Jejich použití ovšem není zrovna ideální,
hluk přiláká infikované a ti, stejně jako v Dead Island, jsou
rychlí, umějí lézt a jsou zkrátka velice nebezpeční. Jinak
všude po ostrově se válí spousta materiálu ze kterých se dají
vyrobit všechny ty různé zbraně a další vybavení. Posléze si
už uděláte slušnou zásobu, ale hlavně zpočátku opravdu
sbíráte vše co vám přijde pod ruku protože nutně potřebujete
veškeré vybavení.
(zombík si mě zrovna všimnul a jde po mně)
Teď bych jen přidal takový postřeh
ohledně podobnosti s různými hrami. Nechci použít slovo
„vykrádání“, nicméně poslední dobou je to vidět u spousty
her že používají stejné nápady. Jasně, nikdo si to asi
nepatentuje, ono by to ani nešlo. U Dying Light je to tedy opravdu
veliká směsice prvků kdy základem je Dead Island a k tomu jsou
přimíchány následující herní ingredience:
Assassin's Creed – parkour/free
running, dále je tu Leap of Faith tedy skok z velké výšky dolů,
s tím rozdílem že Crane neskáče do vozíku se senem, ale do
kontejnerů s odpadky.
Thief – částečně tu mohla být
určitá inspirace u free runningu z pohledu první osoby, nicméně
v této hře jsou jen takové určité prvky, není to až tak
dotažené do dokonalosti jako u Dying Light. Dále je tu pak
lockpicking, tedy otevírání zámků, což se už také objevilo ve
vícero hrách, napadá mě např. Skyrim nebo Assassin's Creed.
Far Cry 3 a 4 – jednoznačně je tu
použit nápad se šplháním na komunikační věže (svým způsobem
je to podobné jako rozhledny v Assassin's Creed), dále pak
slaňování po ocelových lanech. Místní ozbrojenci se také svým
chováním a hláškami trochu podobají pirátům a vojákům z Far
Cry, ale budiž, v tomto směru asi těžko vymyslíte něco nového. A pak tedy závěrečný souboj s hlavním záporákem kdy se v rychlosti musela stisknout určitá klávesa, to samozřejmě známe z Far Cry 3.
Batman – ano, tohle je poněkud
překvapivé, ale postupem času získáte úžasnou hračku kterou
je „grappling hook“. Tohle ovšem není jenom tak lano s
kotvičkou, má to i zařízení které to lano s kotvou vystřelí a
vy se vytáhnete na navijáku a to velice rychle. V kombinaci s tím
parkourovým běháním a skákáním po střechách se fakt
pohybujete jako nefalšovaný superhrdina.
(na starém městě se dá na spoustě budov najít úžasný street art)
Připomíná to trochu pejska s
kočičkou jak vařili dort, ale ono to všechno dohromady funguje!
Dokonce velice dobře, ta hra má vcelku solidní příběh a to
prostředí, grafika a především ovládání jsou výtečné.
Připouštím že můj první dojem z té hry byl poněkud rozpačitý,
protože ta hra se mi prostě hrozně cukala. Minimální hardwarové
požadavky můj herní stroj splňoval s odřenýma ušima, už jsem
si říkal že to asi bude chtít upgrade. Naštěstí se po několika
málo dnech objevil v programu Nvidia GeForce Experience update
ovladačů grafické karty s optimalizací právě na Dying Light a
od té chvíle mi ta hra jede úplně úžasně. Přitom mám s
ohledem na výkon hry stažené různé detaily, v plném rozlišení
se vším všudy to musí vypadat neuvěřitelně realisticky.
(tenhle chlapík byl ochoten vyměnit léky až poté co jsem mu ze sámošky plné zombíků přinesl bonboniéru a z videopůjčovny oblíbený film pro jeho maminku)
Závěrem bych řekl že Dying Light je
překvapivě dobrá hra, téma zombie apokalypsy se zatím stále
ještě nevyčerpalo. Zabíjení zombíků je tu velmi zábavné,
např. můžete dělat různé legrácky jako že přilákáte
několik zombíků na jedno místo hrstí dělobuchů a pak po nich
mrsknete molotovův koktejl. Nebo můžete dělat různé nástražné
pasti, explodující auta atd. Ve srovnání s Dead Island je
tahle hra o hodně dál, pohybujete se tu v otevřeném světě a
díky tomu parkouru a grapling hooku se tu můžete pohybovat opravdu
velmi svobodně a máte možnost si to prostředí pořádně
prohlédnout aniž byste se museli každou chvilku otáčet jestli na
vás zrovna nikdo neútočí (dobrá, to musíte stejně, nicméně
na vyvýšená místa zombíci obvykle nevylezou). Je tam více misí
které jsou vcelku vtipné, Crane občas utrousí nějakou tu hlášku
takže to tak nějak odlehčí situaci. Dead Island mi přišel
takový mnohem vážnější a měl takovou naprosto tísnivou
atmosféru kterou podtrhoval depresivní soundtrack, v Dying Light je
muzika taková spíše ambientní. Autorem soundtracku je mimochodem
opět Pawel Blaszczak. Pro mě je Dying Light rozhodně nejlepší
hra jakou jsem v poslední době hrál, po zklamání z Assassin's
Creed Unity a takového poněkud rozpačitého pocitu z Far Cry 4
musím říct že tohle byla konečně hra ze které jsem nadšený.
Žádné komentáře:
Okomentovat