středa 20. července 2011

Přemysl Omrt - freehand pro chladný kouř

Jednu dýmku od Přemka Omrta již mám, psal jsem o ní před časem zde. Nedávno se mi naskytla možnost během Klání zemí Koruny české pořídit si další, tentokrát ovšem tvar, který je typický a na první pohled snadno identifikovatelný. Přemek jich tam měl hned několik, nakonec se mi ze všech nejvíc líbila právě tahle:


Je to v podstatě taková variace na ty staré rozkládací selské dýmky ze kterých kouřili naši pradědečkové, ovšem pojetí je úplně jiné a velice originální. Tahle se samozřejmě také skládá z několika částí. Začnu hlavičkou - je takového hranatého, zaobleného tvaru a její tabáková komora není nijak přehnaně velká, tak možná na úrovni dunhillovské čtyřky. Zvláštností je vrtání kouřového kanálku, který jde dolů a je vyplechovaný aby se při neopatrém kouření nenapálil. Je zakončený takovým kovovým čepem, který se nasadí do spodní části. Spodní část v podstatě slouží jako takový ten "odlejvák" na kondenzát, ovšem s tím že ten kolíček na konci není šroubovací s kanálkem ven, slouží pouze pro lepší úchop a dýmce dodává stabilitu když se postaví na stůl. Následují akrylové aplikace mezi nimiž je dlouhý krček vyrobený z mahagonu a celé to zakončuje ebonitový náústek s čepem na 9mm filtr.

(rozborka dýmky na jednotlivé části)

Řemeslné zpracování je opravdu precizní, je to zkrátka něco úplně jiného než zaběhnutá klasika. Ten systém v podstatě funguje jako calabash, takže veškerá případná vlhkost jde dolů a kouř je velice suchý. A díky dlouhé cestě kouře skrz celou dýmku je to také neuvěřitelně chladné pokouření. Takhle chladný kouř, to jsem dosud znal snad jen ze čtenářské hliněnky a z Conusu od Georgiho Todorova. Jistě, občas se zadaří i z jiných dýmek, ale přiznám se, že většinou kouřím příliš rychle a tudíž ne tak chladně. Proto jsem moc rád za takovéto inovativní dýmky, které jsou přímo vymyšleny s cílem aby z nich šel maximálně chladný a suchý kouř.


Kuřácké vlastnosti, jak jsem již výše zmiňoval, jsou vskutku výborné. Dýmka se dá postavit na stůl a stojí relativně stabilně (tedy pokud někdo příliš nehýbe stolem). Je třeba dát pozor při dokuřování, aby se kotlík nenapálil u kouřového kanálku, protože za hlavičku ji člověk příliš nedrží, takže se dá rozpálit aniž by si toho všimnul. Ale to si samozřejmě hlídám. Jinak dá se nejen hezky zavěsit v puse, ale perfektně padne i do ruky, zkoušel jsem několik různých úchopů a pokaždé to v ruce sedělo. Po dokouření se vyčistí jako kterákoliv jiná dýmka, s tím že je ještě potřeba papírovým kapesníčkem vytřít trochu té vysrážené vlhkosti ve spodní části. 

Z dlouhých dýmek rád kouřím latakii, takže ve volbě tabáku jsem měl zcela jasno a dal jsem do ní prozatím Dunhill London Mixture. 

3 komentáře:

  1. Blahopřeji k nákupu, dýmka vypadá skutečně zajímavě. Našel jsem na internetu fotografie i jiných dýmek p. Omrta, některé z nich mě opravdu zaujaly. Bohužel se mi ale nikde nepodařilo kontakt na tohoto dýmkaře - mohl byste mi prosím poradit, jak se s ním spojit, případně v jakém obchodě mají vystavené nějaké jeho práce? Díky a zdravím, Honza

    OdpovědětVymazat
  2. Přemek nemá žádné stránky a dýmky si prodává sám, vyskytuje se často na soutěžích v pomalém kouření dýmky. Honza Klouček mu nafotil některé jeho dýmky: https://picasaweb.google.com/117586621663631993435/CzechPipemaker_Premysl_Omrt_part1

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat