Střílečky jsem měl z počítačových
her vždycky nejradši. Kdysi mě hrozně bavila hra Wolfenstein a
její pokračování Spear of Destiny a když se objevila hra Doom,
tak jsme na to tenkrát s kamarády zírali s němým úžasem že je
něco takového vůbec možné. Tenkrát jsme měli doma 386 DX na 40
Mhz, 4MB RAM a disk o kapacitě tehdy neuvěřitelných 450 MB –
zkrátka na svou dobu ohromně výkonné dělo, v té době jsem byl
jediný komu ta hra běžela (a to byla víceméně na minimálních
parametrech grafiky).
16 let později...
Po nákupu nového počítače jsem
zjistil že opět mám sestavu na které běží i aktuální hry a
začal jsem toho náležitě využívat. Střílečky byly jasná
volba a nadchnul mě článek o hře Crysis 2, která v Německu
vyhrála jakousi státní cenu coby nejlepší počítačová hra
roku, což naštvalo nějaké odpůrce násilí v počítačových
hrách a dělal se z toho velký poprask. Lepší reklamu si tvůrci
hry snad ani nemohli přát, mě to rozhodně přesvědčilo že
stojí za to si ji koupit. Sice jsem hrál nejprve druhý díl a k
předchozím jsem se dostal až posléze, ale vezmu je teď popořadě,
takže začněme hrou Crysis, díl první, který vyšel v roce 2007.
Všechny díly hry Crysis se točí
kolem speciální jednotky která je vybavena nano-obleky. Oblek
vypadá trochu jako něco mezi Predátorem a Robocopem, každopádně
je to moc šikovná záležitost se spoustou speciálních funkcí,
jeho nositeli to dává nadlidské schopnosti. To zní skvěle,
řeknete si, v čem je tedy háček? Oblek má omezenou energii
kterou speciální schopnosti velice rychle vyčerpávají. Dobrá
zpráva je, že nemusíte s sebou nosit náhradní baterky nebo
hledat zásuvku s elektřinou, oblek se po chvíli klidu dobije sám.
Špatná zpráva je, že nepřátelé vám toho klidu na dobití
energie moc nenechají.
Speciální schopnosti jsou tu ohromné
– oblek vás může zrychlit, může znásobit vaši sílu takže
dovedete vrhat těžkými předměty nebo skákat na několikametrové
vzdálenosti. Dále tu máme speciální funkci na zesílení
pancíře, to dává slovu „těžkooděnec“ úplně nový význam.
A moje velmi oblíbená funkce Cloak, tedy neviditelnost. Té si
užijete víc než dost, protože nepřátel jsou tu mraky a jeden
voják proti celé armádě si musí i s nano-oblekem dávat
zatraceně velký pozor. Takže se stále skrýváte, skáčete,
zabíjíte na dálku a ze zálohy a když už jde do tuhého, tak
nezbývá než se obrnit, vzít ty nejtěžší zbraně a vzhůru do
boje.
Příběh je, jak už použití
speciálního obleku napovídá, ze žánru akčního scifi,
speciální jednotka tu na tropickém ostrově hledá mimozemské
artefakty. A co čert nechtěl, jde po nich i severokorejská armáda a jako by to
nebylo málo, máme tu přímo mimozemskou invazi. Cizáků je moc,
zbraní dostatek, akce velmi svižná. Skvělá je tu možnost
používat vozidla, na výběr jsou tu různá auta, náklaďáky,
čluny. Když máte štěstí je vozidlo osazeno i nějakým tím
kulometem nebo raketometem, to vám kolikrát ušetří spoustu času
než protivníky zabíjet ručně. A taky to ušetří spoustu
střeliva, to je vlastně jediný nedostatek který jsem na téhle
hře zaznamenal – málo střeliva. Možná to bylo myšleno tak že
by hráč měl pokud možno tiše zabíjet bez výstřelu, ale
zkrátka patřím mezi hráče co rádi střílí. Pokud to jde, tak
sniperkou na dálku nebo útočnou puškou s optikou na střední
vzdálenost. Pobíhat jak šílenec a kosit to kulometem je sice
zábavné, ale nano-oblek zkrátka takovou přesilu nezvládne,
zvlášť když nepřátelé mají raketomety, granáty a nebo
všelijaké nepříjemné laserové střely.
Hrajete za vojáka s předzdívkou
Nomád, je to takový vcelku rozumný chlapík co nemá rád zbytečné
zabíjení, ale zkrátka když musí, tak musí a je lépe nestát mu
v cestě. Z celé jednotky nakonec přežijí kromě něj ještě
velitel Prophet a voják Psycho, nebudu více prozrazovat, snad jen
že se s nimi setkáme i v dalším díle.
Crysis je rozhodně velmi propracovaná
hra, jsou tu i takové detaily že např. automobilu prostřelíte
pneumatiky a hned se ta jízda chová naprosto jinak (tedy většinou
při vyšší rychlosti nabourá, což je myslím poměrně reálné),
můžete tu střelbou pokácet stromy a když takový strom spadne
tak skutečně nadělá škodu. Nepřátelé mají docela dobrou
inteligenci a spolupracují, když např. sejmete vojáka za
kulometem, tak hned tam spěchá další aby jej nahradil a přitom
volá ostatní na poplach. Co mě ještě napadá jsou miny, s těmi
jsem si něco užil než jsem se dokázal dostat do vojenského
tábora za minovým polem. Miny také můžete klást sami nebo
pokládat výbušniny a odpalovat je na dálku.
Za zmínku také stojí soundtrack, který pro hru Crysis dělal izraelský skladatel Inon Zur. Ten se kromě filmové hudby specializuje především na herní soundtracky, získal za ně již řadu ocenění, např. právě za soundtrack ke hře Crysis získal druhé místo na IGN Best of 2007 Awards. Soundtrack tu hru velmi dobře podkresluje, nese se v takovém svižném, akčním a hrdinském duchu.
Za zmínku také stojí soundtrack, který pro hru Crysis dělal izraelský skladatel Inon Zur. Ten se kromě filmové hudby specializuje především na herní soundtracky, získal za ně již řadu ocenění, např. právě za soundtrack ke hře Crysis získal druhé místo na IGN Best of 2007 Awards. Soundtrack tu hru velmi dobře podkresluje, nese se v takovém svižném, akčním a hrdinském duchu.
Mě ta hra velmi bavila, pokud máte
rádi střílečky, tak vřele doporučuju. Pokračování příště,
to napíšu něco málo o Crysis Warhead.
Crysis je skvělá hra a jelikož hraju skoro jen střílečky, tak jsem odehrál všechny série. A který díl je podle mě nejlepší? Fakt ohromen jsem byl z Crysis 2, to je pecka.
OdpovědětVymazat