pátek 7. listopadu 2014

Nevill Handmade Sawtooth Rustic 08/14

Další dýmka kterou jsem si dodělal z polotovaru z Etrafiky (odkaz je na přesně ten samý tvar). Tenhle masivní tvar se mi hodně líbil, jen jsem stále váhal jak to opracovat. Říkal jsem si že by to určitě chtělo nějaký rustik a udělat to v tmavé barvě, připadalo mi že k tomu tvaru by se to asi hodilo nejlépe. Pak jsem jednoho večera kouřil z dýmky Conus co dělal Georgi Todorov, je to dýmka s krásným a dokonalým vlasovým rustikem. Napadlo mě že něco takového bych mohl udělat taky, ale tak nějak po svém. 

Normálně se vlasový rustik dělá ocelovým kartáčem co se dává na vrtačku, ten já samozřejmě ve své minimální dílenské vybavenosti nemám, takže jsem se rozhodl to udělat ručně a to pilkou z nářaďového nože Leatherman Charge TTI, odtud název "sawtooth rustic". Dýmku jsem si upnul a pak jsem zkrátka dělal odshora dolů mělké zářezy, zase jsem ji o kousek pootočil a udělal další sloupec, a tak kolem dokola. Je to taková ta pilka co bývá také na švýcarských nožích, má dvě řádky ostrých zoubků a mělký zářez udělá dvě tenké rýhy. Musím říct že to šlo dobře a ačkoliv jsem tohle dělal prvně tak mi to přišlo méně pracné než ten můj oblíbený jemný rustik. 


Vršek jsem nechal hladký, také jsem tam nechal navrchu ty "popraskané" rohy, což je takové to přírodní plato na konci přířezu. Nabarvil jsem ji tmavě hnědým mořidlem, dával jsem dva nátěry aby byla tmavší. Leštění se ukázalo jako problém, u jemného kotouče tam zůstaly v těch drážkách chlupy, na středním to šlo lépe, ale zas mi tam zůstaly mezi drážkami zbytky karnaubského vosku. Nakonec jsem přešel k tomu úplně hrubému kartáči, pustil to na nízké otáčky a tím jsem konečně dostal pryč veškeré ty nečistoty. Zcela opačný postup než normálně. Není to žádný velký lesk, ale předpokládám že by snad neměla pouštět barvu. Z ohýbání náústku jsem měl trochu obavy, takhle silný náústek jsem dosud neohýbal, ale nakonec to šlo poměrně snadno. Nahřívání nad horkovzdušnou pistolí trvalo o chvilku déle než obvykle, ale ebonit se ohýbá velmi dobře.


Nějaké ty údaje - na délku má zhruba 13,5cm, na výšku 5,5cm. Je myslím na první pohled vidět že jde o větší dýmku s 1cm silnými stěnami. S hmotností to kupodivu není tak hrozné, váží 64g a mezi zuby se dá bez problému udržet. 

Ve výsledku to vlastně není ani moc pravidelné a k dokonalosti to má opravdu daleko, ale ono na té dýmce je cosi divokého. Já z ní stále cítím svoje nadšení z něčeho nového a nevyzkoušeného. Práce na téhle dýmce mě opravdu hodně bavila, tuhle povrchovou úpravu určitě znovu vyzkouším. Zatím jsem se ještě nerozhodl co s ní udělám, je velice pravděpodobné že si ji nechám pro sebe.

2 komentáře:

  1. Odpovědi
    1. Polotovar se dá koupit na etrafice, pokud jde o tuhle dýmku tak to je moje amatérská výroba, sám dýmky neprodávám.

      Vymazat