sobota 5. května 2012

Nevill - handmade freehand

Dnes se pochlubím jednou vlastní výrobou na které jsem dělal v poslední době. Tedy nevím jestli je tu úplně důvod se chlubit, protože na té dýmce je tu spousta věcí které by šly předělat a dotáhnout, je dost možné že tohle ještě není finální podoba a časem se k ní vrátím. Nicméně je v relativně ucelené podobě a už z ní kouřím. 


Honza Klouček mi na tuhle dýmku připravil hobby-blok a zbytek je už jen čistě moje práce. Když píšu "handmade" tak to myslím doslova, nejsem nijak zvlášť vybaven nářadím a náčiním, použil jsem jen ponk se svěrákem, rašpli, pilku, jehlové pilníky, modelářskou frézku Proxxon a především několik druhů smirkového papíru. Říká se, že chybami se člověk učí a v tomto případě to rozhodně platí, jenom při broušení téhle jedné dýmky jsem se naučil spoustu věcí, které příště určitě dělat nebudu! Kreslil jsem si na ni samozřejmě návrh, měl to být takový větší poker. Z toho sešlo ve chvíli kdy jsem si nevšimnul že při tvarování hlavičky neřežu úplně rovně, takže jsem to na jedné straně ubral víc než jsem původně chtěl. Pak mě stíhaly další různé nehody jako třeba že se mi nešťastnou náhodou povedlo zabrousit do náústku tak že nebyl k použití, vůbec se mi nedařil přechod mezi hlavičkou a náústkem, začínal jsem z toho být docela zoufalý. Ale nějak mi to nedalo a po pár týdnech jsem se znovu pustil do práce.

Nakonec jsem použil náústek z jedné propálené soutěžní dýmky. Kroužek je ze suchého kmene šípkové růže, kterou jsme loni likvidovali u nás na zahradě a já si nechal pár "polínek", že by se z toho třeba jednou dalo něco vyrobit. Takový ten matný pruh za náústkem je rustik - jak jsem byl moc "šikovný" při dobrušování konce náústku a aplikace, povedlo se mi náústek nepěkně poškrábat a protože se mi to v tu chvíli nechtělo dobrušovat, říkal jsem si co kdybych tam kousek pokryl tím svým jemným rustikem. A nevypadá to kupodivu vůbec špatně. Mám tu velkou inspiraci v osobě Anne Julie, která s náústkem pracuje hodně a ten její přístup kdy z krčku jednoduše pokračuje dál do náústku se mi moc líbí. Pochopitelně nejsem moc šikovný a výtvarně nadaný, ale zdá se že rustikování by mi docela šlo, myslím že třeba celý náústek pokrytý tímhle jemným rustikem by nemusel vypadat vůbec špatně.


Krček jsem musel rustikovat, protože na něm bylo pár kazíků, nějaké byly i na zadní straně hlavičky a tak jsem ji také celou rustikoval. To se ukázalo jako docela dobrý nápad, protože se mi tím povedlo do  značné míry překrýt a zarovnat přechod mezi krčkem a hlavičkou. Ten jsem, proč to nepřiznat, dost zpackal. Ale takhle už to vypadá výrazně líp. Zbytek hlavičky už je hladký, brousil jsem postupně stále jemnějším a jemnějším smirkovým papírem až se mi konečně povedlo docílit toho že stěny byly opravdu hladké, tak že se téměř leskly. Absenci leštícího kotouče s karnaubským voskem jsem nahradil voskem na dýmky Halcyon II od Fine Pipes, který má krémovou substanci a stačí jej jen natřít, nechat oschnout a pak se jednoduše rozleští hadříkem. Není toho pochopitelně taková vrstva jako při klasickém voskování, ale zdá se že použitelné to je, časem asi bude třeba to voskování trochu oživit. 


Ještě přidám jeden pohled na hlavičku zepředu, protože z boku jsou ty fotky poněkud zkreslující a ta dýmka vypadá téměř jako takový pravidelný komínek, což není. Ze stran mi to takhle vyšlo širší a docela se mi to tak líbilo, takže jsem to nechal. Na stole postojí, ale tak že je opřená, jako původně zamýšlený standup-poker to bohužel vyvážené není. Pokud jde o rozměry, tak na délku má 16cm, vysoká je bez nějakého milimetru 6cm, váha je 57g což myslím při téhle velikosti není zlé. V zubech se udržet dá, ale je to spíš taková dýmka do ruky.

Od kolegů z dýmkařského klubu i pipemakerů jako např. od Honzy Kloučka nebo Přemka Omrta jsem dostal různé rady co by se s tím ještě dalo udělat, např. ještě trochu ztenčit a dorovnat krček, roztáhnout komoru a udělat ji trochu oválnou, víc ohnout náústek (což bych asi opravdu měl). Uvidíme, nejspíš na to časem dojde, ale to si ještě pořádně rozmyslím, na takováhle rozhodnutí je třeba chladná hlava a chladný kouř...

Žádné komentáře:

Okomentovat