sobota 26. května 2012

Nevill - handmade "Z"

Opět mě popadla touha něco si vybrousit sám s tou trochou náčiní co mám doma, a tak jsem si najel na ebay a objevil jsem tam řeckého prodejce jménem Alexander Zavvoz. Ten vyrábí a prodává vlastní dýmky, ale také prodává briar, náústky a mimo jiné i hobby-blocky. Hobby block je briarový přířez, který má vyvrtanou tabákovou komoru, kouřový kanálek a je osazený náústkem. V tomto případě už měl naznačený konec náústku a vršek hlavičky. Objednal jsem to koncem minulého týdne, balíček mi dorazil v pondělí, od úterka jsem na tom začal ve volných chvilkách dělat a včera (v pátek) jsem ji večer dokončil. Hodiny jsem nepočítal, ale každopádně na to jak jsem pomalý a nešikovný, dá se říct že jsem ji vyrobil nezvykle rychle. 


Měl jsem několik nápadů na tvar, že by to byl poker nebo billiard, ale nakonec to dopadlo poněkud jinak. Těžko říct jak to pojmenovat - poker to úplně není, má sice plochý spodek, ale opírá se o náústek, billiard to taky úplně není, hlavička se směrem dolů trochu rozšiřuje, ale za vulkán bych to rozhodně neoznačoval. Je to zkrátka takový můj neumělý shape. Poučen z práce na předchozím freehandu, řezal jsem tentokrát velmi opatrně a nechával jsem si tam dostatečnou rezervu materiálu. Pak jsem brousil rašplí abych získal základní tvar a posléze jsem už postupoval smirkovým papírem od nejhrubšího k jemnějšímu. Dřevo nebylo zas tak špatné, ale nějakou extra krásnou kresbu nemělo, takže jsem bez výčitek mohl provést finální úpravu v tom mém drobném rustiku, jak jsem už od začátku zamýšlel.


Rustik jsem zase dělal frézkou Proxxon a opět jsem s ním plynule pokračoval do části náústku. Snad by to mohlo být něco, co dělám jen já, s takovýmhle drobným rustikem jsem ještě zdobený náústek neviděl.  Ale nedělám si moc velké naděje, dost možná to dělá i někdo jiný. Náústek je ebonitový a na horní straně je kovová pecka s emblémem "Z". Původně jsem uvažoval o tom že ji odstraním a dám tam něco svého, ale nakonec proč ne, vypadá to vcelku hezky a "Z" může být nejen Zavvoz, ale třeba Zorro mstitel nebo zázvorový fernet. Šířka krčku dýmky napovídá, že je tam filtr na 9mm. Na délku má tahle dýmka 14cm, na výšku něco málo přes 4,5 cm, taková střední velikost. Váha je 50g, což myslím odpovídá množství dřeva. V zubech se udržet dá, ale je pochopitelně lepší držet ji v ruce a užívat si příjemnou strukturu rustiku. 


Závěrem ještě přidám fotku jak to vypadalo na samém začátku. Na dýmce je samozřejmě v prvé řadě nejdůležitější vrtání, což tady již bylo hotové (a velice dobře provedené), ale snad můžu říct že jsem na té dýmce také odvedl kus vlastní práce. Jistě, není to žádný profesionální výrobek, sám na tom najdu různé nedokonalosti, ale zase jsem se naučil několik dalších věcí, které už příště neudělám nebo udělám jinak. I tak se mi docela líbí, ještě si budu muset vymyslet jaký tabák jí přidělím...

Žádné komentáře:

Okomentovat