úterý 21. července 2015

Tsubota Pearl - Eddie

Už to bude několik let co jsem si pořídil dýmkový zapalovač Corona Old Boy. Je to zapalovač, který je myslím mezi dýmkaři obecně přijímán jako jeden z nejlepších zapalovačů jaké můžete pořídit. Dodnes mi věrně slouží, nicméně říkal jsem si že bych možná mohl mít nějaký rezervní, aby se mi nestávalo že mám zapalovač v druhém pouzdru na dýmky a zapomenu si jej přendat. A pak jsem zbystřil pozornost když mi při návštěvě v Etrafice v Blanické vykládal Pavel Voženílek o tom že si v Německu objednal opravdu zajímavý japonský zapalovač, podobný jako Old Boy, ale od jiného výrobce. Old Boy vyrábí společnost IM Corona založená v roce 1933, tento zapalovač je od o něco mladší společnosti Tsubota Pearl založené v roce 1952. Další týden jsem ten zapalovač viděl na dýmkařském srazu naživo a opravdu se mi líbil, takže další den jsem si jej hned objednal na Danpipe spolu s trochou toho tabáku co u nás není v nabídce. Jen pro přesnost - Pearl Eddie je na fotce vlevo, Corona Old Boy pro srovnání vpravo.


Rychlost zásilky z Danpipe byla neuvěřitelná - v úterý ráno jsem poslal objednávku a ve čtvrtek ráno u mě zvonil kurýr z PPL že má pro mě balíček. Kromě tabáku i zapalovače mi tam přidali i své dva katalogy, jeden dýmkařský, druhý doutníkový. Ale zpět k zapalovači, jmenuje se Pearl Eddie, vzhledem je opravdu velmi podobný jako Old Boy, proto jsem je vyfotil společně pro srovnání.
Výška je v podstatě stejná, je tu jistý rozdíl v šírce, Pearl je o něco tlustší. Pokud jde o váhu, Old Boy je s 81g těžší, Pearl měl na mojí váze o 10g méně. Berme to s rezervou, u Old Boye se váha může lehce lišit podle provedení, ale zhruba kolem těch 80g tyhle zapalovače váží. Kdo je má prvně v ruce, vždy se diví jak je ten zapalovač těžký.

Otvírání zapalovače je na stejném principu, u Old Boye je ta záklopka delší. Pearl ji má výrazně kratší, při delším zapalování se může trochu očadit a rozpálit, tohle je u Old Boye asi řešené líp. Ovšem nutno podotknout že Pearl má tu záklopku mnohem tužší a mohutnější a to zavírání je na pružinu (Old Boy tam má takové dva plíšky které trochu pruží) stejně tak škrtadlo je o něco mohutnější. Nedovedu říct co z toho je lepší, obojí má své pro a proti.


A pak tu máme část kde se oba výrobci ubírali úplně jinou cestou. Old Boy má integrované dusátko s trnem, detail si můžete prohlédnout v článku který jsem o tomto zapalovači psal dříve. Pearl má oproti tomu jednu zcela oddělenou část ve které se schovává dusátko a taková malá lžička na čištění dýmky (nutno podotknout že by se tím dala čistit dost malá dýmka, ale berme to jako takový nouzový nástroj). Je to jako by tam bylo přidělané dusátko s otevíráním jako mají zavírací nože. U Old Boye jsem dusátko použil asi tak jednou čistě ze zvědavosti a maximálně dvakrát jako nouzovku kdy jsem u sebe neměl žádné dusátko (jakože to se mi opravdu stane málokdy). Věřím že je to tam dobře přidělané, ale stejně jsem měl obavu zda tu dusací koncovku neulomím. Oproti tomu dusátko na Pearlu je naprosto pevné a funkční, tím se dá dusat naprosto bez obav. Stejně jako u lžičky, která je opravdu krátká, i tady musím říct že je to dělané na menší, případně na střední dýmky. Mám moc rád ten kovový zvuk při otevření a zavření dusátka, zní to podobně jako u zavíracího nože.


U nás tenhle zapalovač zatím k dostání není, nicméně jsou tu v nabídce dýmkové zapalovače pod značkou Peterson u kterých se píše jen že je pro ně vyrábí japonský výrobce. Měl jsem možnost porovnat Pearl Eddie s tím petersonským a ten vršek mi připadal naprosto identický, řekl bych že je velice pravděpodobné že je vyrábí právě Tsubota Pearl. Je tu jen rozdíl v tom že Peterson nemá  žádné integrované dusátko stejně jako Old Boy.


Nedovedu říct který z těch zapalovačů je lepší, oba na mě působí takovým velice precizním dojmem a svou práci si odvedou. Old Boy mi věrně slouží již několik let, Pearl jsem teď denodenně používal něco přes dva týdny bez jediného problému, předpokládám že by také měl vydržet. Stejně jako Old Boy je Pearl Eddie kvalitní, těžký, stylový a naprosto funční japonský dýmkový zapalovač. Není zrovna levný (i když např. Corona má různá provedení co jsou výrazně dražší), ale myslím že mi jistě vydrží na spoustu dalších let.

Žádné komentáře:

Okomentovat