sobota 4. června 2011

Rodgers of Sheffield

Smokers knife - dýmkařská trojkombinace z britských ostrovů, která je v oněch končinách podobně populární a rozšířená, jako je u nás CPT (czech pipe tool). Jde o velice tradičního výrobce, trochu jsem hledal a našel odkaz na naskenované dokumenty v pdf o jeho historii – zde: 

(smokers knife a CPT)

Na rozdíl od CPT lze tuto trojkombinaci označit za dýmkařský nůž, protože má místo lžičky malou čepel, jejíž špička je tupá a zaoblená (aby nedošlo k poškození dna dýmky). Poslouží velmi dobře, zvlášť když je z dýmky potřeba vyškrábnout trochu karbonu, ale nějaký ten flake nebo plug se s ním samozřejmě také dá nakrájet. Trn je poměrně silný, jeho špice je opět trochu zaoblená, žádné ostré hrany, aby nedošlo k poškození. Jeho délka by měla stačit k protáhnutí kouřovým kanálkem u většiny dýmek.  


Takovou malou záhadou mi bylo proč se po otevření bodce dá ten dusací konec sklopit o 90 stupňů, viz na obrázku níže. Říkal jsem si, že to zcela jistě musí mít nějaké geniální využití, jen jsem nemohl přijít na to jaké. Napadlo mě, že by to třeba mohlo sloužit jako kladívečko, pro lepší rozmělnění tabáku. Nebo že by to sloužilo jako zarážka pro krájení (v tomto případě spíš takové "gilotinování") plugu. Nedalo mi to pokoje, až jsem začal opět hledat, a našel kontakt na společnost Eggington Bros LTD, která sdružuje všechny ty nožířské značky ze Sheffieldu. Odeslal jsem dotaz a po několika dnech mi přišel velice milý e-mail, který mi napsal ředitel Steve Brooks. Že prý důvod proč se ten konec dá sklopit bohužel není až tak vzrušující, zkrátka je to tak dělané proto, aby to dusátko při dodělávání a leštění konce střenky nepřekáželo a nepoškodilo se. 


Je pravda, že jsem čekal nějaké opravdu důmyslné využití, což se bohužel nepotvrdilo (a budu si je nejspíš muset vymyslet sám), ale záhada je vyřešena. Ono to tak bývá, že na každé záhadě je vlastně nejkrásnější lidská fantazie, která si sama doplní nedostatek informací. Posléze, v konfrontaci s nudnou realitou, je to někdy zklamání, jindy zase objev něčeho nového, nepoznaného.

Martin "Rubenstein" Peleška, kamarád a kolega dýmkař na účel toho sklápěcího dusátka také vymyslel skvělou teorii:
"To udělátko totiž slouží k vyhledávání lidí, kteří hledají smysl i v drobnostech, zamýšlí se nad podstatou věcí a nejsou jen povrchně konzumní. A takové naštěstí mezi sebou máme."

Žádné komentáře:

Okomentovat