neděle 24. února 2013

Dead Island


Dead Island je hra vydaná v na podzim 2011, téma je takové možná trochu otřepané, ale nakonec proč ne – zombie apokalypsa na tropickém ostrově. V mnoha zemích, např. v USA nebo v Německu byl prodej této hry zakázán z důvodu její neskutečné brutality. Co k tomu říct, negativní reklama je v některých případech tou nejlepší reklamou, já to beru za dobré doporučení. Rozdělím to na dvě části, teď to bude o té základní hře, jejím ovládání atd. Příště budu psát o dodatečné části hry, kterou je Ryderova kampaň, o soundtracku a mém celkovém hodnocení. V téhle části to patrně bude znít spíše kriticky, ale Ryderova kampaň můj názor na Dead Island výrazně vylepšila.

Příběh se odehrává na ostrově Banoi, který má být kdesi nedaleko Nové Guiney. Na mapě jsem ten ostrov nenašel, takže buď je vskutku fiktivní a nebo se kvůli zombie infekci jeho existence tají. To místo je žhavé nejen teplotou, ale také tím že na ostrově jsou všelijací ozbrojenci a piráti na straně jedné, domorodci provozující kanibalské rituály na straně druhé, pak tu máme nedaleko věznici s nejvyšší ostrahou a do toho všeho jakýsi šílený miliardář postavil ohromné turistické letovisko. Je tu ohromný hotel, rozsáhlé komplexy bungalovů, dále pak město Moresby a pochopitelně džungle. Jsou tu i všelijaké utajované laboratoře, kde týmy vědců zkoumali zombie nákazu, která se šíří stále rychleji. Původ infekce je určitě od místních domorodců, ale zda tomu ti vědci trochu nepomohli, těžko říct.



Hra se dá hrát buď klasicky jako single player nebo jako kooperace. Na výběr jsou tu čtyři základní postavy – velký svalnatý rapper Sam B., čínská špionka Xian Mei vydávající se za recepční, bývalá policitka Purrna co tu dělá ochranku a v neposlední řadě bývalá hvězda amerického fotbalu Logan Carter, toho sem pozvali jako celebritu v rámci propagace letoviska.. Každý z nich by snad měl mít určité zvýhodnění (sám jsem to příliš neporovnával), Sam B. By měl být dobrý v boji s tupými zbraněmi, Xian Mei to umí se sečnými zbraněmi, Purrna je expert na střelné zbraně a Logan umí dobře házet. Já jsem hrál za Logana, je pravda že vrhání zbraní jsem používal velmi často, nicméně většinu času jsem používal všelijaké palice a mačety.

Po vypuknutí zombie apokalypsy se hrstkám přeživších povedlo nějakým způsobem se zabarikádovat na různých místech, např. v budově pobřežní stráže, u majáku, v městském skladišti, v kostele, i ve vesnici na kraji džungle. A je to neskutečná náhodička že právě naši hrdinové jsou z nějakého důvodu vůči zombie infekci imunní. Pochopitelně ta jejich imunita se týká nějakých těch kousanců a škrábanců, neznamená to zdaleka že by byli nesmrtelní. Boj proti zombíkům tedy opravdu není žádná sranda, náš hrdina je limitován zdravím (dá se doplnit ve formě jídla či nápojů nebo se dají nakoupit a nasbírat lékárničky), dále je pak omezen jeho výkon (zkrátka po chvíli máchání zbraní nebo sprintu se unaví, taky kdo by se na jeho místě neunavil) a v neposlední řadě je omezena i trvanlivost zbraní. To je hlavně na začátku velmi otravné, když hrdina nemá ani zbraně, ani peníze, sem tam sebere nějaký ten klacek, železnou trubku nebo pádlo co se mu během chvíle rozmlátí. Jsou tu ale místa s opravárenským stolkem, kde se dají zbraně opravit a vylepšit. A nejen to, dají se vytvořit i nové, tedy pokud k nim máme nákres a příslušný materiál. Tyhle zbraně jsou velice nápadité, třeba baseballová pálka na kterou je přidělána baterie, která pohání motůrek co žene ozubené kolo. Nebo na různé palcáty či mačety se dají přidělat dráty a baterie a v případě kritického zásahu to zombíkům dá pořádný elektrický šok. Pak tu máme nějaké ostnaté a žiletkové dráty, napuštění zbraně jedem a takové další vcelku běžné věci. Velmi šikovné jsou bomby z deodorantu a stará dobrá klasika Molotovův koktejl. Pokud jde o střelné zbraně, tak jsou tu všelijaké pistole, revolvery, brokovnice, útočné pušky, ty se dají i všelijak upravit na elektro-šokové nebo výbušné střely, ovšem střeliva je tu málo, takže se s ním musí šetřit jak to jenom jde. Můžu jenom spekulovat zda třeba Purrna nemá více střeliva, když už je na to expertka, ale hádám že asi ne.



Boj probíhá většinou zblízka a je to skutečně boj se vším všudy, tady to vůbec není jako v jiných hrách že se utábořím někde na protějším kopci a v relativním pohodlí všechny na dálku sejmu odstřelovací puškou. Kdepak, tady ani žádná sniperka na výběr není (což mě docela mrzí, ale co se dá dělat). Tady je to pěkně zblízka, s všelijakým pobíháním, uhýbáním, uskakováním atd. U tupých zbraní je možné při přesném zásahu zombíkům polámat končetiny, u sečných je možné jim je useknout. Při různých kritických zásazích jsou tu zpomalené záběry, třeba když tupou zbraní hrdina zombíkovi rozbije hlavu, nebo když mu ji mačetou usekne. Mám dojem že to jsou momenty kvůli kterým tu hru zakázali...mimo jiné. Vozidla tu nějaká jsou, nejčastěji pickup, posléze v jedné části hry i obrněné vozidlo. Chápu že tvůrci hry chtěli aby to bylo autentické, v téhle části světa většinou mívají volant napravo, ale pro mě to byl dost nezvyk. Ještě otravnější než volant napravo byly silnice, které tu jsou velice úzké, pokud nebyla poblíž větší křižovatka, tak se auto dost obtížně otáčelo.

V téhle hře se umírá velmi snadno a často, přesila je tu ohromná, zbraně zejména na začátku za nic nestojí a není jich tolik. Ale myslím že ta hra je taková svým způsobem intuitivní, že hráče tak nějak navede jak by měl bojovat. Já jsem si našel takový poměrně úsporný styl boje. Jak to jde, tak vylezu na nějaký auťák nebo na něco vyššího a mlátím zombíky po hlavě nějakým palcátem nebo pálkou. Jak jsou někde zamřížované dveře, tak je na sebe nalákám a těsně jim před nosem ty dveře přibouchnu. Oni se sice dobývají dovnitř, ale na mě z nějakého důvodu nedosáhnou, zato já je nějakou tupou zbraní mlátit můžu (ostrou zbraní jako např. mačetou kupodivu ne). Na větší nepřátele jako je Thug nebo ta potvora ve svěrací kazajce je nejlepší hodit granát, bombu, molotov a nebo někam vylézt, mít je těsně pod sebou a buď je mlátit něčím delším co na ně dosáhne a nebo po nich házet nějakým nožem. To je poměrně efektivní zvlášť když je ta potvora dost blízko na to aby se z ní ten nůž dal zase vytáhnout. A pochopitelně hodně se ušetří skillem kdy se ležícímu zombíkovi rozšlápne hlava.



Ve městě jsem se vykašlal na spoustu questů co nebyly až tak důležité pokud jde o hlavní dějovou linii. Už mě to nějak přestávalo bavit, vcelku stereotyp probíjet se tím městem znovu a znovu, to bylo shodou okolností i u těch hlavních questů, např. pasáž kdy jsem se musel čtyřikrát probíjet kanalizací tam a zpátky, to už mi přišlo trochu moc. Kromě města byla i část questů v džungli, tam jsem se opět převážně držel hlavního děje. Jak to bylo možné, hned jsem se přesunul části hry co se odehrává ve věznici, kde hra také končí. Také tam bylo na výběr pár vedlejších questů, ale už jsem se jen držel té hlavní dějové linie. Tady byla hra kupodivu docela svižná, bylo tu sice ohromné množství nepřátel, ale zase po cestách byly propanové bomby a hasící přístroje co se daly rozstřelit, dost nepřátel se dalo umlátit přes mříže nebo jsem je zabíjel na dálku vrhacími předměty. Dost jsem ocenil že když už ta moje postava umře, tak se kupodivu respawnuje zhruba tam kde byla a nepřátelé jsou oslabeni zhruba stejně jak byli, pokud z nich před smrtí trčely nějaké nože nebo mačety, tak v nich zůstaly. Posledního bosse plukovníka Rydera jsem zabil napotřetí a to ještě takovým poněkud netradičním způsobem že za mnou hnal do takového kamrlíku s opravárenským stolkem a lékárničkami, nějak se mi povedlo se mu vyhnout a zavřít za sebou dveře. Pak se mi povedlo dvakrát vždycky otevřít dveře, hodit tam granát a zase za sebou zabouchnout. Napotřetí se dostal ven, tak jsem zvolil taktiku vždycky uhnout a seknout elektrickou mačetou, až se konečně povedl kritický zásah a boss se začal svíjet v šoku, já do něj sekal jak to jenom šlo až padnul. Následuje závěrečné video, odlet našich hrdinů vrtulníkem, v podstatě by to měl být happy end, ale ve vzduchu visí taková temná předzvěst že tenhle svět už nikdy nebude takový jako dřív...

Pokračování příště...

Žádné komentáře:

Okomentovat