úterý 26. dubna 2011

Zdeněk Štór - dýmkařský nůž

Už to budou zanedlouho tři roky, co jsem na dýmce.net spatřil obrázek dýmkařského nože, jehož autorem byl Zdeněk Štór, a bylo mi v tu chvíli jasné, že tuhle hračku zkrátka musím mít. Zdeňkovi jsem hned napsal a poprosil ho, zda by mi podobný nožík také nevyrobil. Obratem přišla odpověď že není problém a spolu s tím výběr materiálu, který by se dal použít. Vybral jsem si čepel z damaškové oceli a tmavou střenku z palisandru a výsledek je zde:


Je to takový menší nožík, čepel má jen nějakých 7,5 cm. Nejsem moc technický typ abych to správně popsal, ale zkrátka je tu jednoduchý "mechanismus" - čepel dál pokračuje coby taková tyčka zakončená o něco šírší kulatou ploškou (ta se dá použít na dusání) a při otevření tohle zapadne do výřezu co je na vrchní straně střenky a funguje to v podstatě jako pojistka. Nechybí zde ani trn, který se čas od času také hodí, zejména pro čištění ucpaného kouřového kanálku. Dá se tím pohodlně nakrájet tabák, dusat při kouření a posléze si i trochu pomoci při čištění dýmky, co víc si přát?


Snad jediná moje výtka je, že by konec kterým se dusá mohl být o trochu větší, ale v tomto případě to nešlo jinak udělat, protože celé je to z jednoho kusu oceli. U pozdějších verzí už tam Zdeněk navařil o něco větší plošku na dusání. Každopádně použitelné to je, v pohodě. Celkově ta konstrukce a provedení vypadají jako taková vzpomínka na staré časy...

Žádné komentáře:

Okomentovat