středa 1. září 2010

Dunhill Shell Briar, Ring Grain 4103

Moje první Dunhillka. Dunhill je mezi dýmkami naprostá klasika, dalo by se říct že je to mezi nimi něco jako Rolls Royce mezi automobily. Dělají velmi klasické tvary dýmek, dělají je již velmi dlouho a nutno říct že velmi dobře, zkrátka léty prověřená kvalita. Když se tohle všechno sečte dohromady, tak nám z toho vyjde že také jde o velmi drahé dýmky. Na dýmkařském diskuzáku Dýmka.net je těmto dýmkám také věnováno jedno vlákno a nutno říct, že názory na Dunhillky byly před několika lety spíše negativní s ohledem na jejich cenu, ač v té době vlastně snad nikdo z diskutujících žádnou nevlastnil. Mně se vždycky líbily a byla to taková shoda okolností že mi zrovna přišla na účet nejen výplata, ale i roční bonus, tak jsem si řekl že se podívám do dýmkařství v Dlouhé copak tam zrovna mají. Dunhillek měli několik, ale tahle mě upoutala na první pohled – klasický billiard s krásnou pískovanou kresbou jakou jsem dosud u žádné své pískované dýmky neměl. A vlastně to s tou cenou nebylo tak hrozné. Ano, byla drahá, byla dokonce o něco dražší než Peterson House Pipe, ale vlastně jsem posléze zjistil, že jsem nakoupil velmi dobře. Koupil jsem totiž Ring Grain za cenu obyčejného Shell Briaru, který by samozřejmě byl ještě o něco dražší, takže to mě může jen o to víc těšit.



Byl jsem zkrátka zvědavý v čem to je, jestli jsou Dunhillky skutečně tak dobré dýmky nebo zda je to jen taková snobárna. Nu, snobárna to možná svým způsobem je, ačkoliv patrně jen pro znalce, protože jsou to většinou nepříliš okázalé klasické tvary, poznávací znamení je malá bílá tečka na náústku, neboli „the white spot“. Pro laika když se dá vedle ní Ser Jacopo nebo jiná italská dýmka s velkolepým designem a stříbrným kováním, zcela jistě nebude hádat že Dunhill je dražší.

Tahle moje billiardka je samozřejmě bezfiltrová a má Dunhillův patentovaný chladič (inner tube)– je to taková hliníková trubička, která jde z tabákové komory skrz kouřový kanálek přímo do náústku. Vytváří to vlastně takový uzavřený okruh mezi náústem a tabákovou komorou, není potřeba to ani pokaždé rozebírat a čistit, stačí pro běžnou údržbu jen projet čističem a větší čištění včetně rozebírání dýmky provést jednou za čas.



Dýmka je to krásně lehoučká a vyvážená. Jsou tu opravdu vidět ta léta praxe, do pusy a mezi zuby jde úplně sama od sebe, zvyknul jsem si na ni takřka okamžitě. Náústek je ebonitový, označený již zmíněnou bílou tečkou. Při nákupu byl poněkud zašlý (dýmka tam zřejmě ležela nějakou dobu), již několikrát jsem jej musel přeleštit, ale podobně jako u Petersonek je to prostě boj, nezbývá než trpělivě leštit. Zespoda je rovná ploška, takže dýmka se dá naprosto stabilně postavit na stůl. Kuřácké vlastnosti vynikající, má skvělý tah a nevím čím to je, ale tabák v ní hoří velmi pravidelně, obvykle s tím příslovečným „soutěžním uhlíkem“ uprostřed kotlíku, aniž bych se přitom o něco takového jakkoliv snažil, takhle dobře v ní ten tabák hoří prostě sám od sebe. Nevím jestli je to tím že jsem ji zakuřoval opravdu opatrně a s citem, ale povedlo se mi ji zakouřit náramně dobře.



A jak ji tedy na závěr hodnotit? Nedá se říct že by byla o tolik lepší než jiné dýmky, že by to byl nějaký diametrální rozdíl. Je to zkrátka výborná dýmka, kvalita bez jakýchkoliv kompromisů. Měl jsem poměrně vysoká očekávání a ta byla splněna. Zda stojí za ty peníze? Pro mne ano.

Nejdřív jsem z ní kouřil tabák Dunhill (také co jiného, že?) Elizabethan Mixture, ten se bohužel přestal vyrábět a již se nedá sehnat, takže jej posléze nahradil Royal Yacht, a pokud jej také nepřestanou vyrábět, tak do ní už jiný tabák nepůjde.

2 komentáře:

  1. herzladislav@gmail.com16. listopadu 2017 v 2:06

    je to taka somarina, ze ak dojde nejaky druh tabaku, tak ze tam uz iny nemoze ist.
    Poriadne vycistit a nie je problem, s fajkami
    sa zaoberam viacej ako 40 rokov, tak mozem Vas
    uistit, ze neurobite nic zle, ak ju budete fajcit i s inym tabakom, srdecne pozdravujem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář! Při tom množství dýmek co mám si mohu dovolit mít dýmky vyhrazené na konkrétní tabák. Ten jeden typ tabáku se v té dýmce časem pěkně "zabydlí". Překouřit se samozřejmě dá téměř jakýkoliv tabák (možná s výjimkou Condora), ale většinou to nedělám...

      Vymazat