pondělí 23. srpna 2010

Karel Krška - český bulldog

Jedním z mých nejoblíbenějších dýmkových tvarů je tzv. český buldog, tomu tvaru se také říká author. Je to kratší, mohutná, podsaditá dýmka. Tato variace je od Karla Kršky, moření je dohněda, kresba vcelku vydařená. K vršku jsou tam vyfrézované takové dva proužky, jak tomu často bývá u rhodesianů. Náústek je ebonitový. Na tak velký kus dřeva není zas tak těžká a poměrně příjemně se drží v zubech. Velikost kotle je střední.



Koupil jsem ji v Království dýmek ve Štěpánská u pana Hingara. Dýmky od Kršky se mi vždycky líbily, zvlášť tím že jsou takové mohutnější, je na nich hodně dřeva, jsou to obvykle takové variace na klasické tvary, ale vždycky ozvláštněné nějakou designově zajímavou drobnůstkou, nějakou hrankou nebo vlnkou. Dokonce jsem i časem tak nějak přišel na chuť těm Krškovým kováním z duralu, co mají vypadat tak trochu jako ta co dělá Ser Jacopo. Každopádně tato nic takového nemá, klasický tvar, bez kování, jen ty dva proužky, jak jsem zmiňoval. Jak jsem ji viděl a vzal ten příjemně baculatý tvar do ruky, už jsem věděl že bez ní zkrátka neodejdu…



Klady této krškovky jsou pěkný tvar a přiměřeně velký kotel. Bohužel najdou se i zápory, jedním z nich bylo to že měla neustále tendenci se napalovat, jakkoliv jsem se snažil kouřit velmi opatrně a nerozpálit ji. To nakonec spravil zásah Honzy Kloučka, který mi ji vybrousil a vymazal zakuřovací pastou (a trochu zvednul dno, které se propalovalo) a musím zaťukat na briar, od té doby se z ní kouří výborně. Dalším problémem byl čep, který tam byl hodně natěsno a náústek se po nějaké době nedal celý našroubovat. Jestli jsem to správně pochopil, tak celý ten náústek je z ebonitu včetně čepu a ten bohužel, na rozdíl od běžně užívaných teflonových čepů, pracuje při ohřátí. Honza si s tím také poradil, netuším jestli jej jen ohřál a vytvaroval trochu jinak nebo jej trochu obrousil, ale už tam zase sedí až do konce, tak jak má. Rada byla taková ať dýmku nerozdělávám dokud nevychladne.

(to se mi jednou dokonce povedlo vyfotit dýmku ještě nezakouřenou)

Až na ty potíže (které se naštěstí vyřešily) je to velmi příjemná dýmka, opravdu jedna z mých oblíbených. Kouřím z něj tabák Telegraph Hill (G.L.Pease), který kouřím velmi často a mám na něj několik dýmek, takže krškovka rozhodně je stále v aktivní službě.

Žádné komentáře:

Okomentovat